Jak działa Traficar w Poznaniu?

Traficary w Poznaniu pojawiły się w październiku 2017. Ich kluczykiem jest smartfon!

150 Renault Clio w barwach Traficar to w praktyce naprawdę dużo. Niemal na każdym osiedlu, a już na pewno w każdej dzielnicy, znajdziemy przyjemnie wyglądające i wyróżniające się swoim malowaniem auta. I możemy je wziąć jak swoje. Wystarczy, że pobierzemy jedną aplikację, przejdziemy przez kilka szybkich kroków i podepniemy swoją kartę płatniczą.

W ten sposób dołączymy do carsharingu, który właśnie rozwija swoje skrzydła w Polskich miastach. Jest to system wspólnego korzystania z jednego samochodu, bez potrzeby jego kupowania. W przypadku Traficar, to po prostu wynajem auta na minuty i na kilometry.

Traficar w Poznaniu i innych polskich miastach trafia do innowatorów, a jednocześnie cieszy
prostą obsługą. Jest przy tym relatywnie niedrogi, wygrywając z taksówkami czy Uberem,
a przegrywając tylko z komunikacją miejską. Jak działa w praktyce?

Po pierwsze, zarejestruj się…

Przygodę z Traficarem należy zacząć od pobrania aplikacji i zarejestrowania konta. Musimy przy tym podać swoje imię i nazwisko, adres oraz dane dowodu osobistego i numer prawa jazdy. Oprócz tego, Traficar wymaga od nas także „pokazania” prawka, jednak do tego wystarczy skan czy nawet zdjęcie z komórki. W ostatnim kroku musimy podać numer swojej karty płatniczej, z której ściągane będą środki za przejazd (zupełnie jak w Uberze).

Następnie pozostaje nam kliknąć w link aktywacyjny i… czekać. Zespół Traficar musi zweryfikować nasze dane, jednak na szczęście robi to wyjątkowo sprawnie – czasami nawet w niecałą godzinę.

Po drugie, znajdź auto…

Mając już konto w Traficar musimy się zorientować, czy w naszej okolicy znajduje się jakieś auto „do wynajęcia”. Do tego posłuży nam aplikacja z mapą lub strona internetowa z zakładką „Znajdź samochód”. Po kliknięciu w wybrany symbol „T” otrzymamy podgląd danego pojazdu (czas dojścia, numer boczny, zasięg w kilometrach) oraz możliwość jego zarezerwowania na 15 min.

To oznacza, że mamy dokładnie tyle czasu, aby dotrzeć do samochodu nim ktoś nam go sprzątnie. Wystarczy na spakowanie się i wyjście z domu lub z pracy. Za wspomniane 15 min nic nie płacimy, a po ich upłynięciu będziemy mogli jednorazowo przedłużyć rezerwację o 5 min. Później zostanie ona anulowana – również bez żadnych kosztów.

Po trzecie, ruszaj w miasto!

Po dojściu do Traficara musimy go otworzyć, nie mając przecież kluczyka. Do tego wystarczy nam smartfon – skanujemy QR kod znajdujący się na bocznej szybie od strony kierowcy i samochód automatycznie się otwiera. To niby bardzo proste, a jednak robi wrażenie. Po szybkim odpowiedzeniu, czy auto jest czyste i nieuszkodzone otrzymujemy kolejne 5 darmowych minut na przygotowanie się do jazdy. Dzięki temu na spokojnie możemy ustawić pozycję fotela, lusterka, odparować szyby, a nawet znaleźć ulubioną stację radiową.

Kluczyk – w przypadku Renault Clio jest to karta – znajduje się razem z dowodem rejestracyjnym na magnesie w schowku przed pasażerem. Wyjmujemy go, wsuwamy w miejsce na dole konsoli i odpalamy auto przyciskiem „Start”. Od tego momentu Traficar rozpoczyna naliczanie 80 gr za każdy rozpoczęty kilometr jazdy i jednocześnie 50 gr za każdą minutę jazdy Traficarem. Oznacza to, że nawet stojąc w korku i nie ruszając się na metr, z naszego konta co minutę będzie ubywać 0,50 zł. Nie płacimy za to za parkowanie na strefie czy za paliwo. Gdy zabraknie nam benzyny, będziemy mogli podjechać na najbliższy Orlen i skorzystać z karty paliwowej znajdującej się w schowku lub w osłonie przeciwsłonecznej.

Po dojechaniu do celu mamy dwie możliwości:

  • możemy zaparkować i zamknąć Traficara kluczykiem zamiast smartfonem, by po załatwieniu swoich spraw do niego wrócić mając pewność, że nikt inny go nie wynajmie – wówczas płacimy 10 gr za minutę postoju,
  • lub zakończyć jazdę i zostawić go w dozwolonym miejscu – na strefie lub w miejscu bezpłatnym, jednak poza parkingami prywatnymi czy należącymi do firm i sklepów.

Jazda Renault Clio

Głównym bohaterem Traficara w Poznaniu jest Renault Clio – auto nowoczesne nie tylko z wyglądu, ale i z wyposażenia. Tuż po wejściu do auta od razu rzuci nam się w oczy wspomniany kluczyk w formie karty czy 7-calowy, kolorowy i dotykowy ekran, na którym będziemy mogli zmieniać muzykę, sprawdzić ustawienia samochodu czy korzystać z nawigacji. Jeśli chodzi o tę ostatnią, warto jednak przerzucić się na szybsze i dokładniejsze Google Maps.

Największą zaletą wypożyczanych Renault Clio są ich przebiegi. Otóż za kilka złotych Traficar oddaje w nasze ręce praktycznie nowe auto, z przebiegiem czasami nawet poniżej 600 km. Wszystko w nich chodzi jak brzytwa, a 90-konny silnik TCe przyjemnie zrywa się spod świateł. To mieszczuch idealny, a do tego pomieści wygodnie 4 osoby, co może jeszcze bardziej obniżyć koszty jazdy. Przy komplecie pasażerów może wyjść taniej niż w MPK!

Jak przyspiesza Traficar?

Traficar w Poznaniu działa od początku października 2017, udostępniając 150 samochodów. Cały czas pozyskuje nowych partnerów strategicznych i biznesowych, umożliwiając np. parkowanie na dedykowanych miejscach w niektórych biurowcach i centrach handlowych. Co więcej, klienci ubezpieczalni Warta mogą korzystać z Traficara zamiast z aut zastępczych.

Ponadto Traficar na dobre oswaja mieszkańców dużych miast z carsharingiem – jest już w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Gdyni i Sopocie, a także w Krakowie, gdzie ze względu na rosnącą popularność i zapotrzebowanie pulę samochodów zwiększono już do 300 egzemplarzy. Oprócz tego, w Krakowie i w Poznaniu rodzina Traficarów poszerzyła się o samochody dostawcze stojące pod Ikeą i Castoramą (idealne do przeprowadzek), a w przyszłości być może ruszy możliwość wynajmowania aut pomiędzy miastami. To między innymi dzięki takim posunięciom Traficar może całkowicie zmienić sposób myślenia o samochodach – nie jako coś, co mamy, a jako coś, co wspólnie wykorzystujemy.