Audi TT RS

Można o nim powiedzieć wiele. Ale najważniejsze, że to najmocniejsze TT w historii i że bije na głowę Caymana S.

Nowe Audi TT RS to prawdziwy strach w oczach – w oczach konkurencji i kierowców. Od zawsze było niewielkie, zwinne i stosunkowo mocne, a teraz przybyło jej dodatkowych 60 KM. Już w klasycznej wersji (230 KM) dawało wiele radości z jazdy i nie bało się torów wyścigowych. Co zatem wyrosło z niej w topowym wariancie RS?

Audi TT RS pod maską ma ten sam co kiedyś silnik 2.5 TFSI – z tytułem „engine of the year”. Wcześniej jego siły blokowały się na 340 KM, a teraz, po dawce sterydów, sięgają aż 400 KM. Zabójcza moc idzie w parze z 480 Nm, które dzięki turbinie osiągane są stosunkowo nisko, bo już od 1700 obr./min.

Gaz aż sam wciska się w podłogę. To jednak dosyć ryzykowna gra, ponieważ musimy być gotowi na setkę już po 3,7 s w wersji RS Coupé i 3,9 s w Roadsterze. Nie warto trzymać go zbyt długo w podłodze, bo niedługo potem będziemy pędzić 250 km/h (na życzenie blokadę prędkości można podnieść do 280 km/h). W opanowaniu całej sytuacji będzie pomagał napęd quattro i 7-stopniowa skrzynia S tronic, a także Audi drive select z 4 trybami: comfort, auto, dynamic i individual. Z testu klasycznej TT-tki już wiemy, że w tym aucie te ustawienia naprawdę działają zauważalnie i zmieniają charakterystykę auta.

Najgroźniejszy rywal TT-tki, Porsche Cayman S, ma pod maską 350 KM, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,4 s (4,2 s ze specjalnym pakietem). Mimo groźniejszego wyglądu, zostałoby w tyle, dusząc się kłębami kurzu. Ze stajni Porsche nawet Cayman GT4 nie daje rady – 385 KM i 4,1 s to wciąż za mało.

Audi TT RS ma zaledwie 4,19 m długości, 1,83 m szerokości i 1,34 m wysokości. W tak małym nadwoziu upakowano jednak bardzo wiele. Z zakresu wyposażenia można w nim liczyć m.in. na tylne światła wykonane w technologii Matrix OLED, Audi virtual cockpit, 19- lub 20-calowe felgi, a za dopłatą także ceramiczne tarcze. Resztę długo by wymieniać.

To, co jednak najbardziej liczy się w tym samochodzie, otrzymujemy już w standardzie – ogromna, wręcz przesadzona moc i obezwładniające przyspieszenie sprawią, że każdy sceptyk TT-tek zamknie się raz na zawsze i szybko pożałuje, że nazwał ten samochód zabawką.

Audi TT RS

Audi TT RS Coupé
Audi TT RS Coupé
Audi TT RS Coupé
Audi TT RS Coupé
Audi TT RS Coupé
Audi TT RS Roadster, Audi TT RS Coupé